WO I de 12 Mooiste Motor- en Autotoertochten Belgiƫ en Frankrijk

Prijs € 14,95 zwart/wit en € 19,95 uitgave in kleur.
Het is weer een reisboek vol schitterende ideeën en
informatie zoals: routekaartjes, overnachtingsmogelijkheden bij hotels, campings, bezienswaardigheden, musea, VVV’s en internetadressen.
Met GPS bestanden voor navigatie met Garmin, TomTom enz.



Vanaf heden te bestellen,
 Zwart/Wit:
160 pagina's met 78 eigen zwart/wit foto's.



Vanaf heden te bestellen, KLEUR:

160 pagina's met 78 eigen foto's in kleur.





Voorwoord
U gaat in twaalf tochten de Eerste Wereldoorlog op uw eigen manier beleven.
U komt op historische plekken, waarvan u waarschijnlijk het bestaan nooit geweten heeft en leert mooie streken en onbekende gebieden kennen.
De tochten voeren u over kleine, verharde weggetjes door België en Frankrijk.
Maar ook over de wegen die langs en door de velden van de Eerste Wereldoorlog liggen, waarbij in Frankrijk natuurlijk ook de cols opgenomen zijn.
Elke tocht begint met een beschrijving van de route en een greep uit de hedendaagse bezienswaardigheden zoals u ze vanuit een toeristisch oogpunt kunt bekijken, met tussendoor historische feiten.
Ook worden handige adressen zoals musea, hotels en campings voor u op een rijtje gezet.
Natuurlijk voorzien van mooie foto's en gps bestanden voor navigatie.

 Korte omschrijving van alle tochten

1. Aachen - Sint-Truiden (159 km)
Op 4 augustus 1914 kwamen de Duitsers de Belgische grens bij Gemmenich over.
Via Visé, waar getracht werd om de bruggen op te blazen, ging de opmars verder.
Van 5 tot 16 augustus 1914 werden de forten van de vesting Luik belegerd.
Hier kreeg de inzet van de Duitse ‘Dicke Berthas’ zijn primeur.

U begint in het heuvelachtige gebied van de Geul, waar de rust nog volop aanwezig is.

De Voerstreek ligt voor u open en brengt u naar de Maas bij Visé, waarna u dieper in de Vesdrevallei en de Herve duikt.
U gaat dwars door Luik en zoekt daarna de stille dorpen in het vruchtbare Haspengouw, met de vele kersengaarden op.
U passeert de Romeinse nederzettingen in de streek van Ambiorix, neemt de holle wegen door Gelmen en vindt uw slaapplaats in Sint-Truiden.

2. Sint-Truiden - Brussel (166 km)
Achter Sint-Truiden, bij het plaatsje Halen, waar een negentiende-eeuws aandoende cavaleriecharge plaatsvond, is de ‘Slag der Zilveren Helmen’ uitgevochten.
Ook op de vlakte tussen Houtem en Linter is hevig gevochten, waarbij honderden slachtoffers vielen.
Bij het drama van Aarschot werden ruim honderd mensen geëxecuteerd, waaronder de burgemeester.
In Leuven barstte op 25 augustus 1914 de hel los, de stad ging gedurende vijf dagen gebukt onder brandstichting en plundering door het Duitse leger.
Zelfs de universiteitsbibliotheek, met al zijn wiegendrukken werd in brand gestoken.

Sint-Truiden heeft niet alleen een gezellig stadscentrum, maar is ook het centrum van de kersenteelt.
U toert door het Hageland met de sporen van steengroeven, abdijen en wijnbouw.
U bezoekt de Getevallei en de oude Romeinse nederzetting Tienen, waarna de volgende vallei, de vallei van de Demer al op u wacht.
Het Oranjestadje Diest mag daar natuurlijk niet overgeslagen worden.
Vervolgens bezoekt u Leuven en Brussel.

3. Brussel - Gent (181 km)
Brussel had geen verdediging, de Duitsers konden er zo binnenwandelen.
Anders was het in Antwerpen, waar een fortengordel lag en een hevige slag werd geleverd.
Ook daar werden de ‘Dicke Berthas’ ingezet.
De schrik van de grensbewoners was het ‘elektrisch hek’, stroomdraden die in 1915 door de Duitsers vanaf Vaals tot Cadzand langs de Nederlandse grens waren gespannen.

Een extra dagje Brussel is aan te raden, het is een stad die bol staat van het bruisende leven en historische gebouwen.
Deze vindt u ook volop in het gezellige Mechelen, Lier en Antwerpen.
U kruipt door de Waaslandtunnel en komt in een andere wereld.
Onbekende dorpen zoals Bazel, Rupelmonde en het gezellige Temse gaat u bekijken, waarna u een duik in het Donkmeer kunt maken.
Iets verder wacht Gent op u.


4. Gent - Ieper (172 km)
Op 12 oktober 1914 trokken de Duitsers Gent binnen.
De geallieerden hadden zich achter de rivier de IJzer teruggetrokken.
Op 19 en 20 oktober begon de ‘Slag om de IJzer’ en de ‘Eerste Slag bij Ieper’.
Ook werden onder andere de sluizen van Nieuwpoort opengezet om de Duitse opmars te stoppen.
Het was het begin van vier lange jaren van mensonwaardige loopgravengevechten met de grootst mogelijke gruwelen.

U begint in de Leiestreek met een mooie rivier, natuur en kastelen.

Ook de Hallentoren in Tielt en het strand van Nieuwpoort zijn een uitdaging.
Maar de realiteit krijgt u toch spoedig onder ogen.
Dit wordt de tocht van de loopgravenoorlog, waarbij u bijna alle plaatsen van de verschrikking bezoekt.
Toch zijn er nog lichtpuntjes, zoals het mooie Veurne en de geheel heropgebouwde, bruisende stad Ieper.

5. Ieper - Arras (165 km)
De Britten en de Fransen namen de verdediging van Ieper op zich, terwijl buiten de stad de Ieperboog lag, een boogvormige frontlijn.

Het onvermijdelijke gevolg waren de ‘Vier Slagen van Ieper’.
Bij Fromelles sneuvelden op 19 juli 1916 meer dan vijfduizend soldaten.
Een jaar later, in de lente van 1917, werden er in de slag bij Arras meer dan 190.000 soldaten gedood, gewond of gevangen genomen.

De Last Post aan de Menenstraat en een bezoek aan ‘In Flanders Fields Museum’ in Ieper moet u beslist meemaken.
Daarna gaat u lekker toeren door het heuvelachtige landschap van Zuid-België.
Natuurlijk ligt het in deze streek vol met oorlogsherinneringen, maar probeer er doorheen te kijken en geniet ook van de uitzichten en de fijne toerweggetjes.
Een aparte tocht die u alleen daar kunt beleven.

6. Arras - Roye (133 km)
De ‘Slag om de Marne’ werd hier van 6 tot 9 september 1914 uitgevochten.
Het was een slag waarbij ongeveer 2,5 miljoen militairen betrokken waren.
Circa een half miljoen van hen sneuvelden hier.
Het record is echter gebroken tijdens de ‘Slag aan de Somme’; in één uur tijd werden er dertigduizend Britse militairen gedood of verwond.

De prachtige, met geschiedenis overladen pleinen en de 155 barokgevels van Arras zullen u bevallen.
Datzelfde geldt voor de eerste uitzichten en de glooiende streek met bossen die vol kleine dorpen liggen.
U kunt hier de Somme en het monument in Beaumont-Hamel bezoeken.
Hoog steekt het monument van Thiepval boven het landschap uit, net zoals de Kathedraal Notre-Dame in Amiens.
Aan het einde van uw reis ligt Roye rustig op u te wachten.

7. Roye - Reims (184 km)
Chemin des Dames, ‘weg van vreugde, weg van verdriet’.
De Fransen vielen op 16 april 1917 tijdens het ‘Nivelle Offensief’ bij Chemin des Dames de Duitsers aan, één van de slagen waarbij tanks gebruikt zijn.
In plaats van honderdduizend krijgsgevangenen die de Fransen in twee dagen wilden maken, vielen er aan eigen zijde honderd-twintigduizend doden en gewonden.
De strijd laaide hier in 1918 weer op.

Bossen bepalen het beeld in de Oise, vroeger al een geliefde streek voor koningen en keizers.

Hier vindt u schitterende kastelen. Compiègne, bekend van de treinwagon van Hitler, ligt binnen handbereik.
Het komende Aisne-dal ligt er uitnodigend bij en laat u genieten van al zijn schoonheid.
Het museum ‘Caverne Du Dragon’ met ondergrondse rondleidingen vertelt u alles over het ‘Nivelle Offensief’.
Stop op het ‘Plateau de Californie’ en geniet van het enorme uitzicht. Langs de eerste tanks bereikt u Reims.

8. Reims - Verdun (190 km)
In september 1915 zette de Franse opperbevelhebber Joffre ‘De Slag in de Champagne’ in.
De natuur veranderde in een maanlandschap, Frankrijk betreurde dertigduizend doden en de Britten verloren zestienduizend manschappen.
In de Argonne werden door de Duitsers voor het eerst vlammenwerpers ingezet en werden tunnels gegraven.
Er woedde een mijnenoorlog in Vauquois; Côte 304, 265, 295 en Le Mort Homme bestonden alleen nog maar uit granaattrechters.
Hier vonden de gruwelijkste gevechten rond Verdun plaats.

Neem een lekker glaasje champagne in Reims en bezoek de kunst-, geschiedenis- en champagnestad.

Langs Fort de la Pompelle gaat u op zoek naar verdwenen dorpen en dat zijn er vandaag de dag aardig wat.
Prachtige vergezichten over glooiende landschappen brengen u door een stil en kaal landschap naar een groene Argonne.
U ziet veel monumenten, loopgraven, abri’s en ‘blockhäuser’.
Het is goed toeven in de bossen en op de heuvels achter de diep onder u stromende Meuse.

9. Verdun - Heudicourt-sous-les-Côtes (108 km)
Over Verdun valt veel te vertellen, boeken worden er over volgeschreven.
Beschietingen met zware kanonnen, granaatregens, vlammenwerpers, bajonetgevechten, gasaanvallen en nog veel meer ellende, u kunt het overal opzoeken.
Hier en aan de IJzer hebben de zwaarste gevechten van de Eerste Wereldoorlog plaatsgevonden.
Er is veel verwoest en voor altijd verloren gegaan.
In de bossen en op de voormalige slagvelden moet u oppassen in verband met het nog altijd aanwezige oorlogstuig.

Het eerste deel van de tocht is het bezoeken van alle herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog in deze streek.

Na Damloup gaat het veranderen, er opent zich een nieuwe wereld vol smalle toerweggetjes die door de Woëvre slingeren.
Vanuit het mooie dal kijkt u hoog op tegen de 346 meter hoge heuvelrug bij Les Éparges, die u iets verder gaat beklimmen om vervolgens weer diep het volgende dal in te zakken.
U bezoekt typisch Franse dorpen en toert langs het Lac de Madine naar het einde.

10. Heudicourt-sous-les-Côtes – Nancy (135 km)
In 1871 bepaalde een verdrag dat de Elzas en een deel van Lotharingen bij Duitsland zouden gaan behoren, tot groot ongenoegen van de Fransen.
Op 7 augustus 1914 zagen ze hun kans schoon en vielen bij Altkirch Duitsland aan, de ‘Slag om Lotharingen’.
Maar ze moesten hun leven duur verkopen.
De ‘Saillant van Saint-Mihiel’ en een loopgravenoorlog ontstond.
Ook werden er zeppelins en vliegtuigen ingezet.
Een enorme dodenlijst en een Franse terreinwinst van driehonderd vierkante kilometer was het resultaat.

U gaat lekker genieten van het mooie Lac de Madine en de verdere schoonheid van de Lorraine.

Het golvende groene Lorraine is een aardige vakantieregio, bezaaid met natuurparken, bossen en meertjes.
U bezoekt dichte moerasbossen in een streek die pas in de elfde eeuw ontgonnen is.
De jurakalkstenen van de ‘Côtes de Moselle’ kunt u bekijken en u maakt de schitterende afdaling van vijftien kilometer door ‘La Petit Suisse Lorraine’, waarna u in Nancy komt.

11. Nancy – Saint-Dié-des-Vosges (173 km)
In deze streek wilden de Fransen in augustus 1914 de aanval op Duitsland openen.
De cols op de Haute-Alsace en op de Vogezen moesten veroverd worden.
De Franse successen volgden hier elkaar snel op.
Meer naar het oosten in de bergachtige streek van de Donon ging het minder goed en werden zware verliezen geleden.
De oplossing was een snelle opmars door de Valée-de-la-Bruche, die zou de Duitsers in verwarring moeten brengen.
Er ontstond een langdurig gevecht met opnieuw veel slachtoffers.

Nancy is het kloppend hart van Lotharingen en heeft verschillende bloeiperioden gekend.

Het heeft een indrukwekkend centrum met het mooie Stanislasplein als middelpunt.
In de omliggende smalle straatjes vol gezellige restaurants binnen handbereik, voelt u zich meteen thuis.
Datzelfde geldt voor deze tocht, die u over de heuvels naar de bergen brengt.
U bezoekt enkele van de bekende aardewerkdorpen, beklimt de Col de la Chapelotte en de Le Donon.
Door mooie dalen zakt u vervolgens langs een Keltenkamp naar Saint-Dié.

12. Saint-Dié-des-Vosges - Thann (135 km)
Tot eind 1915 werd er strijd geleverd om de Tête des Faux, Lingekopf, Hartmannswillerkopf, Hirzstein, Schratzmännele, Bärenkopf, Reichsackerkopf, Sattelkopf en Hilsenfirst.
De Tête des Faux was, net als de Lingekopf en de Hartmannswillerkopf, voor de Duitsers en de Fransen van grote strategische waarde.
Ze moesten dan ook ten koste van alles in hun bezit komen.
De resultaten waren er ook naar; verwoeste bergen, massagraven en ontelbare slachtoffers.

De Vogezen is een gebied met een prachtige natuur en heuvels die in het oosten boven de duizend meter uitkomen.

Het hoogste punt is de Grand Ballon met 1.424 meter.
Uw tocht begint in het dal, waarna u spoedig de versnelling in zijn twee moet zetten op weg naar de Col de Ste-Marie.
Iets verderop kunt u een zilvermijn bezoeken en vervolgt u over Col Le Bonhomme naar de Tête des Faux en de Du Wettstein.
Le Linge met het monument wacht op u, evenals Le Grand Ballon.
In Thann niet ver van de Zwitsersegrens stopt deze tocht.